تحقیق روشهای علمی آشنا سازی کودکان با پژوهش
قیمت:98000ریال
موضوع :
بررسی عوامل (اجتماعی - فرهنگی و روانی - ذهنی) مرتبط با ایجاد روحیه تحقیق در کودکان و دانشآموزان و طراحی روشهای عملی آشناسازی دانشآموزان با پژوهش
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
بیان مساله :
هر تمدنی که در تاریخ بوجود آمده است مبتنی بر مطالعه تحقیق و پژوهش بوده است، سرزمین باستانی ایران یکیاز گهوارههای تمدن بشری بوده است، آثار باقی مانده از آن دوران نشان میدهد که ایرانیان در هنر، ادبیات، موسیقی،علم و کشورداری به درجة بالایی از مدنیت رسیده بودند، دانشگاه معروف گندی شاپور (جندیشاپور) و تختجمشید که هر بینندهای را شگفتزده میکند از دلایل و شواهد آن است ، کتاب زرتشت (مواعظ سه گانه پندار نیک،گفتار نیک، کردار نیک) و کتاب معروف مانی بنام ارژنگ نقاشیها و ادبیات زیبای آن نشان دهندة عجین شدن،فرهنگ و ادبیات مکتوب با روح تاریخی ملت ایران است.ملت ایران با این زمینة تاریخ به دینی که معجزهاش کتاب (قرآن) و اسم کتابش خواندنی (قرآن) و اولین آیهای که برپیامبرش نازل شد آیه اِقرء (بخوان) بود پاسخ مثبت داد.آیهای که همزمان با مشاهده آن تابلویی از نور در جلو دیدگانپیامبر ظاهر شد، که تا دور دستها کرانههای افق را روشن کرده بود، و بصورت سمبلیک مجاورت خواندن با روشناییو نور را نشان میدهد. مروری بر اسامی سورههای این کتاب خواندنی (قرآن) نشان میدهد که همواره انسان را بهپژوهش و تحقیق پیرامون محیط طبیعی و اجتماعی دعوت میکند، اسامی سورههایی مانند بقره، نحل، رعد، هود،روم، یوسف و... بیانگر متد عینی و طبیعتگرایی و دعوت انسان به مطالعه متن طبیت و محیط پیرامون است، متدتجربه مستقیم ودر متن مردم و تاریخ و طبیعت رفتن و آشنایی عملی با قانونمندیهای حاکم بر اجتماع، تاریخ و طبیعت
فهرست مطالب
فصل اول :مقدمه
۱- بیان مقدمه، مسأله و اهداف پژوهشی : ۶
منابع فصل اول ۱۳
فصل دوم : بررسی آثار و نظریات موجود
۲- نگاهی تاریخی ۱۵
۱-۲- آئین مدرسی مانع کنجکاوی علمی ۱۹
۱-۱-۲- سنت گرایی و یکسونگری مانع تحقیق و پژوهش علمی ۲۰
۳-۲- محیط خانواده وروحیه تحقیق و پژوهش ۲۴
۱-۳-۲- عوامل بازدارنده روحیه تحقیق و پژوهش در محیط خانواده ۲۴
۲-۳-۲- عوامل تقویت کننده روحیه تحقیق و پژوهش در محیط خانواده ۲۵
۴-۲- عوامل ابزدارنده روحیه تحقیق و پژوهش در نظام آموزشی ۲۷
۱-۴-۲- روش تدریس قالبی ۲۸
۲-۴-۲- تعلیم و تربیت نقلی ۲۸
۳-۴-۲- تعلیم و تربیت بانکی ۲۹
۴-۴-۲- فقدان روح پرسشگری ۳۰
۵-۴-۲- مطرح نشدن مجهولات : ۳۲
۶-۴-۲- روش تدریس معلم محوری ۳۲
۷-۴-۲- فقدان آموزش روشهای تحقیق در مدارس ۳۴
۸-۴-۲- وضع نامطلوب کتابخانههای مدارس ۳۵
۹-۴-۲- فقدان روحیه تحقیق در بین معلمان ۳۸
۱۰-۴-۲- فقدان نشریات علمی و تحقیقی به زبان دانشآموزی : ۴۰
۵-۲- عوامل تقویت کننده روحیه تحقیق و پژوهش در نظام آموزشی ۴۱
۱-۵-۲- ترویج روحیه اکتشاف و مشاهدهگری : ۴۲
۲-۵-۲- روش تعلیمی حل مسأله : ۴۶
۳-۵-۲- هماهنگی روش تعلیمی حل مسأله با چگونگی شکلگیری رشتههای علمی ۵۸
۴-۵-۲- انتخاب الگوی تدریس متناسب با شرایط رشد دانشآموزان ۶۰
۵-۵-۲- دادن کار پروژهای به دانشآموزان : ۶۱
۶-۵-۲- توسعه و تجهیز کتابخانهها و آزمایشگاهها ۶۶
۷-۵-۲- اجتناب از مطالعه بیهدف ۶۸
۸-۵-۲- مدرسه و نماد هویت پژوهشی ۷۰
جمع بندی و تلفیق آثار و نظرات موجود ۷۱
منابع فصل دوم ۷۷
منابع فارسی ۷۷
منابع لاتین ۸۰
فصل سوم : چارچوب نظری
۱-۳- نظریه گشتالت ۸۲
۲-۳- نظریه میدانی ۸۴
۳-۳- نظریه یادگیری اجتماعی ۸۷
۴-۳- نظریه انتقادی و دیالکتیکی ۸۸
۵-۳- نظریه سیستمها ۹۰
۶-۳- نظریه زیست بوم خلاقیت و پژوهش ۹۲
۷-۳- نظریات انگیزشی روحیه تحقیق و پژوهش ۹۶
۸-۳- چارچوب نظری ۱۰۰
منابع فصل سوم ۱۰۲